Stap voor stap naar de juiste hooroplossing
Stap 1: Hoortest
Slechthorendheid is meestal een proces dat in de loop der tijd geleidelijk ontstaat. De praktijk heeft geleerd dat mensen vaak al jaren lang gehoorproblemen hebben zonder dit zelf in de gaten te hebben. Het is vaak de omgeving die dit als eerste opmerkt. Vragen als ‘wat zeg je’, ‘kan de tv wat harder’ zijn enkele bekende voorbeelden.
Slechthorendheid komt bijna nooit plotseling en is meestal of één van de gevolgen van het ouder worden of het gevolg van een langdurige blootstelling aan overmatige geluidsbelasting. De mate waarin uw gehoor is verslechterd is uitstekend te bepalen door het afnemen van een hoortest.  In onze geluidsarme ruimte nemen wij verschillende testen bij u af om een totaal beeld van uw gehoor te krijgen. Uiteraard inspecteren wij van te voren uw oren, vragen we naar uw gezondheid en eventuele geschiedenis met (h)oorproblemen. Indien nodig verwijzen we u door naar een KNO-arts of een Audiologisch Centrum.
Benieuwd naar hoe uw gehoor er voor staat? Plan een gratis hoortest in!
Stap 2: Intake
Nadat wij een compleet audiogram hebben gemaakt en een duidelijk beeld van uw gehoorprobleem hebben, leggen we alle geschikte hooroplossingen aan u voor en kijken we welke hooroplossing het beste bij u past. We houden hier rekening met uw gehoor, de anatomie van uw oor en natuurlijk uw wensen en luistersituaties waar u zich in bevindt. Heeft u alleen moeite met het verstaan van de televisie, of is het spraakverstaan in gezelschap ook een uitdaging? Wilt u het liefst een zo klein mogelijk hoortoestel of wilt u misschien wel een leuk kleurtje? En wat is uw budget? Dit soort vragen komen allemaal aan bod tijdens het intakegesprek. Samen zoeken we naar het hoortoestel waar u de proefperiode mee wilt gaan starten. Tijdens de proefperiode krijgt u de mogelijkheid om ook verschillende technieken of merken uit te proberen en te vergelijken, om zo tot de ideale hooroplossing voor u te komen.
Stap 3: Proefperiode
Wanneer we samen tot een keuze zijn gekomen, plannen we een afspraak in voor de aanpassing. Tijdens de aanpassing stellen we door middel van verschillende testen de hoortoestellen af naar uw gehoor. Vanaf nu is het aan u om uw hoortoestel in de praktijk uit te proberen. We raden aan om goed bij te houden wat goed gaat en wat verbeterpunten zijn. Tijdens de controle-afspraken passen we, indien nodig, het geluid telkens wat aan totdat we het gewenste resultaat hebben bereikt. Mocht u benieuwd zijn naar andere technieken of merken, dan kunt u dit gerust uitproberen om eens te kijken welke techniek het beste bij u past. Dit doen we allemaal net zo lang totdat we samen de perfecte hooroplossing voor u hebben gevonden. De proefperiode wordt altijd met dezelfde audicien doorlopen. Het is dus niet zo dat u elke keer een ander gezicht tegenover u hebt zitten, wel zo vertrouwd! Wanneer u helemaal tevreden bent en het gewenste resultaat bereikt is, sluiten we de proefperiode af. Indien van toepassing vragen we een machtiging aan bij uw zorgverzekeraar. U dient dan de Amsterdamse Vragenlijst te hebben ingevuld. Heeft u meer tijd nodig om het hoortoestel optimaal uit te proberen, geef dit dan aan. Wij zijn pas tevreden wanneer u 100% tevreden bent.
Stap 4: Nazorg
Nadat u de proefperiode succesvol heeft doorlopen, is het van belang uw hoortoestel goed te onderhouden. Het goed onderhouden van een hoortoestel is een must voor een lange levensduur van uw hoortoestellen. We raden aan om minimaal één keer per jaar langs te komen om het hoortoestel en uw gehoor te laten controleren. Dit is geheel kosteloos! Voor meer informatie over de nazorg, bekijk onze nazorg-pagina.